Doe de gordel om
De stichting Wetenschappelijk onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) publiceerde op 6 augustus 2019 onderzoek naar dodelijke ongevallen in 2017 op rijkswegen. Opvallend was dat er op 63 dodelijke slachtoffers in dat jaar maar liefst in 18 gevallen geen gordel werd gedragen. Hoewel daarmee niet vast staat dat het overlijden te voorkomen was geweest als de gordel was gedragen, blijft het een schokkende bevinding. Vooral als bedacht wordt dat “maar 3%” van de ondervraagden bij eerder onderzoek uit 2010 de gordel niet droeg buiten de bebouwde kom.

Opvallend was ook dat het over het algemeen daarbij ook oudere auto’s betrof waarbij het dodelijke slachtoffer te betreuren was. Mogelijk een indicatie van mindere botsveiligheid door minder ontwikkelde kreukelzones.

Een korte neus is ook een korte kreukelzone!
Voor de zomer kwam er ook onderzoek naar buiten over het risico van ernstig letsel bij het rijden in een camper. In Zweden doorgevoerde crashtests wezen uit dat die zware voertuigen veel minder bescherming bieden bij aanrijdingen op hoge snelheden dan wat we inmiddels uit de autotests van personenauto’s gewend zijn. Niet alleen door het gewicht, ook door de bouwwijze. En door losslaande onderdelen die de inzittende kunnen treffen. En waar dat voor de campers geldt, kunnen we dat gerust ook aannemen voor de categorie bestelwagens waar campers op gebaseerd zijn: zoals van de spreekwoordelijke aannemer en loodgieter. Die chauffeurs zijn dus niet zo geweldig beschermd als ze bij nacht en ontij met 130 km/u naar een bouwklus rijden met een massa van tot 3500 kg. Iets om als ZZP’er met toch al hoge risico’s maar ook als werkgever en als collega goed over na te denken.

Gordelkorting
In onze praktijk komen we toch wel met enige regelmaat de situatie tegen dat de gordel of bijvoorbeeld een helm op de bromfiets of motor niet werd gedragen. Zo’n overtreding van een gebod leidt tot een korting op de schadevergoeding van (vuistregel) 25%. In de praktijk wordt het wel de “gordelkorting” genoemd. Het kan ook hoger (of lager) uitvallen. Lager is geluk hebben: als aan te tonen valt dat het letsel niet voorkomen of minder ernstig was geweest bij het gebruik van gordel of hel. Vooral hoger is een groot probleem als de betreffende gelaedeerde juist ernstig letsel heeft geleden dat bewijsbaar veel minder ernstig was geweest als de gordel of het beschermingsmiddel wel zou zijn gedragen. Het deel dat niet vergoed wordt kan dan juist betrekking hebben op een serieus deel van de geleden schade. Dus: ernstiger letsel én minder schadevergoeding. En vergeet ook niet dat het een risico voor andere inzittenden kan zijn bij een zware aanrijding als een passagier door de auto wordt geslagen. Een situatie die te vermijden is door simpelweg je eigen veiligheid en die van andere in acht te nemen.

Het is en blijft daarom oerdom beschermingsmiddelen niet te gebruiken. Bescherm jezelf en anderen en gebruik die gordel, die helm. En als je dan toch bezig bent jezelf te beschermen draag ook niet verplichte beschermingsmiddelen als handschoenen, laarzen en dat warme motorpak. Want, als je het zelf al aanvaardbaar of onweerstaanbaar vindt om het risico te nemen om je onbeschermd op hoge snelheid zonder enige kreukelzone door het drukke verkeer te begeven, dan is helemaal zaak je lijf zoveel mogelijk te beschermen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *